Nearby-lahjakortti -10 % 24.12. asti!

Toimittamalla läheltä lähelle hellimme ympäristöä (ja lompakkoa)

Kärryt kulkee ja paketit tullee

Tiedätkö sen fiiliksen, kun hyvillä mielin shoppailet verkkokaupassa ja viimein - ostoksiisi tyytyväisenä siirryt verkkokaupan ostoskorista kassalle ja -bäng!- toimituskulut räjähtävät kaikessa kalleudessaan ostamiesi tuotteiden yhteissumman päälle? Tilauksesi jää siihen tai ehkä toteutuu myöhemmin, jos toimituskulut tarjotaan ilmaiseksi. Mahdollisesti lisäät pari tuotetta ostoksiisi saadaksesi ilmaisen toimituksen? Toimitusmaksun lisääminen kokonaishinnan päälle verkkokaupan kassalla ovat suurin syy verkkokauppaostoksen keskeyttämiseen.

Sen lisäksi, että toimitukset ovat meille suomalaisille melko kalliita on juuri toimitus verkkokauppaostamisen yksi hiilijalanjälkinieluista. Siinä missä monet suomalaiset pohdiskelevat miten voisivat tehdä arjessaan ekologisempia valintoja, kuten punaisen lihan syömisen vähentäminen, valinta muovipussin ja kestokassin väliltä tai lomamatkan tekeminen kotimaahan ulkomaille lentämisen sijaan, niin kuinka moni ajattelee verkkokauppaostostensa ympäristövaikutuksia?

Verkkokauppa ei itsessään ole paha, mutta erityisesti vaatteiden kanssa on käytännön haasteita ympäristön kannalta. Ei ole tavatonta, että asiakas tilaa verkkokaupasta vaatteen kahdessa eri koossa sopivamman löytääkseen ja palauttaa toisen koon takaisin. Tässä tapauksessa asiakas ei aikonutkaan ostaa näitä molempia tuotteita vaan toisen tuotteen lähettäminen takaisin oli tietoinen valinta jo alusta alkaen. Ympäristön kannalta kurjin tilanne on, että tilataan vaate, käytetään niitä kerran pari ja palautetaan ne takaisin. Palautetut tuotteet eivät välttämättä päädy enää takaisin myyntiin, vaikka ne olisivat myyntikuntoisia. Myyntiin palauttaminen on liian monivaiheinen prosessi: vaate pitää tarkistaa, mahdollisesti silittää, koneelle pitää kirjata tuote takaisin myyntiin, varastosaldot oikaista jne. Vaatteiden ollessa kyseessä aika ja trendit ovat voineet jo ajaa vaatteen myyntiajan ohi. Varsinkin jos palautusajat ovat pitkiä. Tästä syystä joissakin yrityksissä palautetut vaatteet päätyvät jopa suoraan poltettavaksi. Siinä menee paljon työtä (ja ympäristöä) ihan hukkaan. Kun tilaat läheltä tuotteita, on huomattavasti parempi vaihtoehto käydä sovittamassa tuote myymälässä. Ostosta voi harkita rauhassa ja ostaa sen vaikka myöhemmin verkkokaupasta.

Verkkokauppaostosten toimitusten ja palautusten ilmastovaikutukset ovat merkittäviä. Mitä nopeammat toimitusajat, sitä suuremmat ympäristövaikutukset. Toimitus on ympäristöystävällisempää, kun tuotteet tulevat läheltä ja useampia toimituksia tehdään yhdestä paikasta kerralla samalle alueelle monta. Tuntuu hullulta, että Posti kuljettaa tavarat Nurmijärveltä Nurmijärvelle Helsingin lajittelukeskuksen kautta. Mutta näin se vaan menee.   

 

pakettiPs. Meille Nearbyssa on erittäin tärkeää  tarjota asiakkaillemme ilmainen toimitus lähialueelle keskitetysti ja vaihtoehtona nouto kauppiaalta, jolloin asiakas voi sovittaa tilauksensa noudon muihin menoihinsa sopivaksi. Noutaessa suoraan kauppiaalta, myös pakkausmateriaaleissa luonto säästyy. Kun tilaat Nearbysta, voit valita toimituksen myös Klaukkalan Cafe Kirjavaan, jonne toimitamme noudettavaksi kaikkien kauppiaidemme tuotteet. Voit siis tilata yhdestä verkkokaupasta monien eri kauppiaiden tuotteita ja saat noutaa koko tilauksesi yhdellä kerralla Cafe Kirjavasta. Tai sitten voit valita noudon kauppiaalta ja napata kyytiisi vaikka naapurin ostokset samalla - yhteisöllisyydestä tulee hyvä mieli :)

 

 

 

 

 


 

 

Jätä kommentti

Huomaa, että kommentit on hyväksyttävä ennen niiden julkaisemista